Doen

  • Formulieren
  • Documenten

Doen

Leren

  • Tips
  • Instructie
  • Voorbeelden
  • Achtergrond

Leren

Beschrijving Stap 5 | Beknopt plan jeugdhulp

 

  • De Jeugdhulpaanbieder bepaalt binnen 2 weken hoe hij het benoemde resultaat in het IPA gaat behalen. In het Beknopt Plan Jeugdhulp beschrijft hij (in maximaal 1.000 tekens): advies intensiteit en producten, in te zetten activiteit(en) en frequentie daarvan (ook voor eventuele overbruggingszorg) en de einddatum waarop hij verwacht dat het resultaat bereikt zal zijn. Persoonlijk contact met de jeugdige/ het gezin is niet verplicht, maar zeker bij zwaardere intensiteiten (vanaf D) wel zeer wenselijk.
  • De jeugdhulpaanbieder stuurt het Beknopt Plan Jeugdhulp naar de Toegang of GI.
  • Voor route Toegang BPJ aanpassen, intensiteit invullen mogelijk maken.
  • De bevindingen van de jeugdhulpaanbieder kunnen in overleg met de Toegang of GI leiden tot aanscherping van het resultaat.
  • Toegang of GI maken afspraken met de jeugdhulpaanbieder over de coördinatie en de mate en wijze waarop zij contact houden, informatie uitwisselen en evalueren.

  • Bij een verwijzing via het Medisch Domein levert de jeugdhulpaanbieder geen Beknopt Plan Jeugdhulp aan bij de gemeente.

Nieuw in 2019

Wat is een Beknopt Plan Jeugdhulp?

In dit document beschrijven jeugdhulpaanbieders kort hoe ze het benoemde resultaat willen behalen. Je stuurt dit BPJ naar de toegangsmedewerker die de jeugdige of het gezin heeft doorverwezen.

  • Gegevens jeugdige: voor- en achternaam, geboortedatum, adres.
  • Gegevens jeugdhulpaanbieder: organisatie, contactpersoon, telefoon/e-mail
  • Resultaat : hier neemt de Jeugdhulpaanbieder het te behalen resultaat of de resultaten over, zoals die in het Integrale Plan van Aanpak zijn geformuleerd.
  • Arrangementsbeschrijving: het nummer invullen is voldoende.
  • Intensiteit: de letter invullen is voldoende.
  • Producten: de productcode noemen is voldoende.
  • Activiteiten: hier vult de Jeugdhulpaanbieder in welke vormen van hulp deze gaat inzetten om het resultaat te bereiken.
  • Frequentie: hier vult de Jeugdhulpaanbieder in hoe vaak deze de betreffende vorm van hulp gaat inzetten, bijvoorbeeld dagelijks, 3 maal per week, wekelijks, maandelijks.
  • Verwachte einddatum. Kies een realistische periode waarbinnen je het resultaat denkt te behalen en neem deze liever te ruim dan te kort.

Bekijk het invulformat van het Beknopt Plan Jeugdhulp >

Bekijk voorbeelden van een goede weergave van activiteiten en frequentie >

Waarom een BPJ?

De gedachte achter het resultaatgericht werken is dat een jeugdige of gezin alle jeugdhulp krijgt die nodig is om het beoogde resultaat te behalen. De jeugdhulpaanbieder bepaalt wat daarvoor nodig is en moet tijdens het traject de inzet van hulp kunnen wijzigen. Resultaatgericht werken is niet in lijn met het vooraf vastleggen van de in te zetten activiteiten en de frequentie daarvan.

De enige reden voor het maken van een Beknopt Plan Jeugdhulp is een juridische. De rechter heeft geoordeeld dat gemeenten hun inwoners inzicht moeten geven in de omvang van de hulp die ze toegewezen krijgen. Inwoners moeten weten waar ze aan toe zijn en kunnen beoordelen of de hulp die ze daadwerkelijk krijgen aansluit bij de hulp die ze toegewezen gekregen hebben.

Medewerkers van de toegangsteams in de regiogemeenten gebruiken de gegevens uit het Beknopt Plan om jeugdigen en gezinnen dit inzicht te geven in de beschikking die jeugdigen en gezinnen ontvangen.

Wie maakt het BPJ?

De jeugdhulpaanbieder. Als meerdere aanbieders een bijdrage gaan leveren om het resultaat te behalen, maakt de hoofdaannemer het Beknopt Plan Jeugdhulp. De hoofdaannemer is ervoor verantwoordelijk om alle benodigde input op te halen bij de onderaannemers. Lees meer over hoofd- en onderaannemerschap >

Intensiteit bepalen

De afstand van de huidige situatie tot het gewenste resultaat bepaalt wat de best passende intensiteit is. Daarbij ga je uit van de informatie die je nú tot je beschikking hebt over de situatie van de jeugdige en het gezin zoals die nú is.

Hoe?

Je kunt de best passende intensiteit kiezen door een casus te toetsen aan een aantal wegingsfactoren. Vraag je steeds af: welke invloed heeft deze factor op de afstand tot het resultaat? En bekijk de verschillende factoren altijd in samenhang met elkaar.

Wegingsfactoren:

  • Perspectief: ontwikkelen of vasthouden?
  • Enkelvoudige, meervoudige of complexe problematiek
  • Ondersteunende factoren aanwezig
  • Belemmerende factoren aanwezig
  • Risicofactoren aanwezig
  • Indicatie voor de inzet van jeugdhulp in uren/eenheden

Kiezen op basis van kennis van de intensiteiten

Wil je meer gevoel krijgen bij de verschillende intensiteiten en de verschillen daartussen? Bekijk dan de uitgebreide beschrijving van alle wegingsfactoren per intensiteit>

Wegingsfactoren toepassen

Wil je de wegingsfactoren toepassen op een casus? Of meer gevoel krijgen bij het gebruiken van de wegingsfactoren? Bekijk dan de Keuzehulp Best Passende Intensiteit>

Kiezen met behulp van tarieven en bandbreedtes

Wil je meer gevoel krijgen bij de arrangementstarieven? Bekijk dan het overzicht Tarieven en bandbreedtes intensiteiten D t/ G>
Een volledig overzicht van álle intensiteiten is in de maak. Zodra het klaar is, vind je het hier.

Hou er bij de keuze voor de best passende intensiteit rekening mee dat je een aangevraagd arrangement kunt wijzigen als later blijkt dat de situatie complexer is dan je dacht, als de situatie verandert of als er toch meer of minder intensieve jeugdhulp nodig is. Bekijk hier hoe dat werkt > Vraag geen zwaarder arrangement aan om alvast rekening te houden met eventuele toekomstige ontwikkelingen. Vraag een arrangement aan dat past bij de huidige situatie, gebaseerd op de informatie die je nu hebt.

Termijn BPJ

De Toegang heeft 4 weken om het Integrale Plan van Aanpak af te ronden. Jeugdhulpaanbieders hebben vervolgens 2 weken de tijd voor het invullen en aanleveren van het BPJ. De 2 weken gaan in op het moment dat de jeugdhulpaanbieder het Integrale Plan van Aanpak heeft ontvangen. Voorheen was de termijn 2-3 weken. Uitgangspunt voor 2019 is dat de invulling van het Integrale Plan van Aanpak en de overdracht aan de jeugdhulpaanbieder verder geprofessionaliseerd worden. Daarmee moeten jeugdhulpaanbieders in de regel voldoende informatie hebben om een Beknopt Plan Jeugdhulp te maken. Soms zal nog steeds een aanvullend gesprek met de jeugdige of het gezin zijn. In complexe situaties zal de Toegang of GI de jeugdhulpaanbieder zo vroeg mogelijk bij een casus betrekken, zodat de aanbieder al kan kennis maken en een inschatting kan maken van de situatie.

Status BPJ

Weet dat het Beknopt Plan Jeugdhulp niet in beton is gegoten. Doel is om jeugdigen en gezinnen inzicht te geven in de jeugdhulp die ze mogen verwachten. Als blijkt dat (tijdelijk) andere activiteiten of een andere frequentie nodig zijn om het resultaat te behalen, dan kan de jeugdhulpaanbieder die op eigen gezag inzetten. Afstemming met de Toegang of GI is niet nodig.

Advies intensiteit

De jeugdhulpaanbieder adviseert per 2019 over de intensiteit van de benodigde jeugdhulp. Een  kwestie van vertrouwen: uit de cijfers blijkt dat jeugdhulpaanbieders hier goed in zijn. Daarnaast geeft deze werkwijze de regiogemeenten de gelegenheid hun eigen werkwijze te bepalen. De ene regiogemeente wil standaard meer of uitgebreider toetsen dan de andere.

In stap 6 van het stappenplan geeft de Toegang of GI akkoord op het advies.

Advies toetsen

De jeugdhulpaanbieder heeft in het Beknopt Plan Jeugdhulp een advies gegeven over de in te zetten intensiteit en/of producten.Toegangsmedewerkers kunnen dit advies toetsen met hulp van de Schakeltool. Lees de instructie hieronder of bekijk de instructievideo hiernaast.

Schakeltool

  1. Voordat je de aanvraag voor een toewijzing of beschikking in gang zet, vul je altijd eerst de schakeltool in. Download de Schakeltool Jeugdhulp 2018 > of Download de Schakeltool Jeugdhulp 2019 >
  2. In de schakeltool vul je de soort en hoeveelheid zorg in die je voor de jeugdige wilt aanvragen. Vul ook de ondersteuning in die het gezin eventueel al ontvangt.
  3. De schakeltool berekent vervolgens de totale kosten van de zorg die je wilt inzetten.
  4. De schakeltool geeft meteen aan of het Schakelteam moet meekijken met je aanvraag. Als dit het geval is, stuur je de ingevulde schakeltool naar het schakelteam. Dit gaat met één druk op de knop.
  5. Vergeet niet het Integraal Plan van Aanpak toe te voegen. Als je het Beknopt Plan Jeugdhulp hebt, mag je deze ook meesturen.

schakelteam

Een team van specialisten kijkt mee met de aanvragen voor zwaardere zorg. Je aanvraag moet in ieder geval naar het Schakelteam als de totale kosten van de zorg meer dan meer dan €50.000 bedragen. Als het Schakelteam niet hoeft mee te kijken, kun je de aanvraag voor de toewijzing of beschikking in gang zetten. Bekijk het werkproces van het schakelteam in schemavorm >

Binnen 3 dagen advies
Het Schakelteam streeft er naar om binnen 3 werkdagen een (zwaarwegend) advies te geven. Soms wijkt het advies af van de inzet die jij hebt voorgesteld. Het kan voorkomen dat een teamlid van het schakelteam nog extra vragen heeft over de casus. Er wordt dan telefonisch contact met je opgenomen. Je hoeft het advies niet over te nemen als je hier goede redenen voor hebt. Het schakelteam is wel altijd benieuwd wat je met het advies hebt gedaan. Daarom sturen zij na een week een mailtje met de vraag of je het advies hebt overgenomen.

Benader het Schakelteam via helpdeskjeugdhulp@tilburg.nl als:

  • je niet weet hoeveel zorg je moet aanvragen. Bijvoorbeeld 2 of 3 uur begeleiding per week;
  • je twijfelt over de hoeveelheid zorg die de zorgaanbieder voorstelt om een resultaat te behalen.

Benader het Expertiseteam via expertiseteamhvb@tilburg.nlals je vragen hebt over welk arrangement/product het beste past bij de jeugdige of het gezin.

Afstemming Beknopt Plan Jeugdhulp

Afstemming over het Beknopt Plan Jeugdhulp met de Toegang of GI gebeurt in de regel op initiatief van de jeugdhulpaanbieder. Bijvoorbeeld als deze denkt dat het Integrale Plan van Aanpak op onderdelen aangepast of aangescherpt zou moeten worden.

De Toegang of GI geeft in Stap 6 akkoord op het advies over de in te zetten intensiteit en producten. Dit advies staat in het Beknopt Plan Jeugdhulp. De Toegang of GI hoeft geen akkoord te geven op het Beknopt Plan Jeugdhulp als geheel. De Toegang of GI hoeft alleen te controleren of het BPJ volledig en correct is ingevuld. Lees Stap 6 >

Je hoeft het Beknopt Plan Jeugdhulp niet voor te leggen aan de jeugdige of gezin. Zij hoeven geen akkoord te geven op het Beknopt Plan Jeugdhulp. We beschouwen het de expertise van de jeugdhulpaanbieder om te bepalen welke jeugdhulp nodig is.

Tarieven

Hoe zijn de tarieven  voor 2019 berekend?

  • De arrangementstarieven voor segment 2 zijn opnieuw doorgerekend op basis van nieuwe gegevens over 2017. Kloppen ze met de werkelijk gedeclareerde en geleverde zorg?
  • De arrangementstarieven voor jeugdhulp die in 2018 onder segment 3 valt en op basis van producten wordt aangevraagd en gedeclareerd zijn berekend op basis van daadwerkelijk geleverde en gedeclareerde zorg in 2015, 2016 en 2017.
  • In samenwerking met jeugdhulpaanbieders is bekeken hoe al die gedeclareerde zorg binnen segment 3 vertaald kon worden naar arrangementen. De uitkomst was dat de 9 arrangementen die per 2017 in gebruik zijn genomen ook passen bij de zorg die tot en met 2018 valt onder segment 3, hoogspecialistische jeugdhulp.
  • Per arrangement is vastgesteld – ook weer in samenwerking met jeugdhulpaanbieders – wanneer de zorg valt in een bepaalde intensiteit.
  • Bij elk arrangement + intensiteit is in samenwerking met een extern bureau een tarief bepaald. Dat tarief is een gemiddelde van alle zorg die past binnen dit arrangement + intensiteit en die gedeclareerd is door alle jeugdhulpaanbieders voor alle cliënten in de peilperiode.
  • In de peilperiode in 2015 en 2016 bleek 10% van de gedeclareerde trajecten voortijdig beëindigd te zijn. Ook dat is meegewogen bij het bepalen van de arrangementstarieven voor 2019.
  • De uitkomst = Gemiddelde tarieven. Een gemiddeld tarief klopt voor geen enkel jeugdhulptraject. Het uitgangspunt is dat je bij er bij de ene casus bij inschiet en bij de andere casus wat overhoudt. Zo kom je gemiddeld goed uit.

Vervoer

We zijn verplicht om een vervoer te regelen van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden als dit medisch noodzakelijk is of als de jeugdige beperkt is in zijn of haar zelfredzaamheid. We spreken dan over vervoer dat bovengebruikelijk is. Lees meer over bovengebruikelijke zorg bij vervoer >
Gebruik het Stappenplan Vervoer om te bepalen óf en hoe je vervoer moet regelen voor de jeugdige. Bekijk het Stappenplan Vervoer >

Als een vervoersvoorziening nodig is, kun je dit regelen via Zorg in Natura (ZiN), een pgb of een oplossing via het maatwerkbudget. Bekijk het overzicht van jeugdhulpaanbieders dat gecontracteerd is voor vervoer >

Vervoer is niet te combineren met álle arrangementen of producten. Bekijk of je vervoer kunt combineren met een arrangement of andere producten >

Hoe vraag ik kortdurend verblijf (logeeropvang) aan?

Om ouder(s)/verzorger(s) tijdelijk te ontlasten, kun je logeeropvang in een ‘huiselijke omgeving’ voor de jeugdige organiseren. Het gaat hierbij om ontwikkelingsgerichte begeleiding en 24-uurs toezicht met of zonder zorg.

De bekostiging van een dag logeeropvang (ook wel Kortdurend Verblijf) in Zorg in Natura bestaat uit twee componenten:

  1. een aantal uren begeleiding per dag (0HLOG)
  2. een ZZP verblijfscomponent passend bij de problematiek van de Jeugdige.

Je kunt logeeropvang inzetten als afzonderlijk product maar ook in combinatie met een arrangement. Bekijk welke producten je naast andere producten/arrangementen kunt inzetten >

Op de Wegwijzer Jeugd kun je zien welke aanbieders gecontracteerd zijn voor logeeropvang.

De productcodes die betrekking hebben op logeeropvang zijn:

  • 0HLOG begeleiding i.v.m. logeren: 2 tot 6 uur per etmaal
  • 44A42   ZZP GGZ verblijfscomponent (etmalen)
  • 44A43   ZZP VG&LG (etmalen)
  • 44A44   ZZP ZG verblijfscomponent (etmalen)
  • 44A41   ZZP V&V verblijf niet-geïndiceerd (etmalen)

HLOG
HLOG is begeleiding i.v.m. logeren. Het aantal uren per etmaal is afhankelijk van de zorgzwaarte. Gemiddeld wordt er gekozen voor 3 uur per etmaal. Het is belangrijk om met een jeugdhulpaanbieder te bespreken wat noodzakelijk is. Een reden om meer dan 3 uur HLOG te kiezen, kan een combinatie van een lichamelijke en psychische beperking zijn.

Verblijfcomponenten
Eén weekend logeren bestaat uit twee etmalen. Let op! Als er sprake is van bijvoorbeeld vrijdag 16.00u tot en met zaterdag 21.00u, vraag je slechts 1 etmaal aan. Bij inzet van logeeropvang gedurende minder dan 12 uur in een etmaal brengt de aanbieder geen tarief in rekening.

Persoonlijke verzorging of groepsbegeleiding
Wanneer tijdens het logeren persoonlijke verzorging of groepsbegeleiding nodig is, valt dit in principe onder de regulier toe te kennen HLOG (Begeleiding i.v.m. logeren). Je kiest dan voor meer uren (bijv. 5 uren). Als een aanbieder daar niet mee uitkomt, kan dit mede beoordeeld worden door het Expertiseteam. Het Expertiseteam is elke werkdag tussen 9:00 en 13:00 bereikbaar op: 013-464 3262. Het Expertiseteam is ook per mail bereikbaar via: expertiseteamhvb@tilburg.nl.

Persoonsgebondenbudget (pgb)
Bij een pgb voor een formele zorgverlener volg je dezelfde werkwijze. Alleen zijn de pgb-codes anders dan die bij Zorg in Natura. Let op: pgb is lokaal beleid. In Tilburg zijn de pgb-codes: 0PHLG, 0PA41, 0PA42, 0PA43, 0PA44.

Verblijf LVB

Een zorgzwaartepakket (ZZP) is een volledig pakket van intramurale zorg/verblijfszorg, inclusief begeleiding, dat aansluit op de kenmerken van de jeugdige en de soort zorg die de jeugdige nodig heeft. Indien nodig zijn behandeling (BH) en/of dagbesteding (DB) onderdeel van het zorgzwaartepakket. Dat blijkt dan uit de omschrijving.

ZZP codes
  • Z414 -ZZP 1VG excl. DB
  • Z415 -ZZP 1VG incl. DB
  • Z424 -ZZP 2VG excl. DB
  • Z425 -ZZP 2VG incl. DB
  • Z430 – ZZP 3VG excl. BH excl. DB
  • Z431 – ZZP 3VG excl. BH incl. DB
  • Z432 – ZZP 3VG incl. BH excl. DB
  • Z433 – ZZP 3VG incl. BH incl. DB
  • Z513 – ZZP 1LVG incl. BH incl. DBZ523 – ZZP 2LVG incl. BH incl. DB
  • Z533 – ZZP 3LVG incl. BH incl. DB
  • Z543 – ZZP 4 LVG incl. BH incl. DB
  • Z553 – ZZP 5LVG incl. BH incl. DB
Aanvullende inzet

Bij een ZZP is het mogelijk dat er een aanvullende opslag wordt ingezet voor een specifiek doel (bijvoorbeeld observatie of woonzorg).

Toeslagcodes
  • Z911 -Toeslag ZZP MFC
  • Z912 – Toeslag ZZP observatie
  • Z978 – Toeslag ZZP woonzorg GHZ kind
  • Z979 – Toeslag ZZP woonzorg GHZ jeugd

Bekijk hier het schema ZZP-klasse bepalen Verblijf LVB

Zoals aangegeven is begeleiding onderdeel van elke ZZP. Behandeling en dagbesteding kunnen eveneens onderdeel zijn van een ZZP. Hiervoor hoeft dus geen afzonderlijk arrangement afgegeven worden. Eventueel kan er wel een arrangement afgegeven worden voor resultaten die niet gericht zijn op de (individuele) behandeling of begeleiding van de jeugdige, bijvoorbeeld hulp aan ouders om structureel te werken aan resultaten voor de thuissituatie.

 

Verblijf J&O

Gezinshuis
  • De jeugdige krijgt opvoeding geboden in een accommodatie van een zorgaanbieder waar ‘gezinsouders’ aanwezig zijn om zoveel mogelijk het klimaat van een gezinssituatie te creëren.
  • Het verschil met een pleeggezin is dat de gezinsouders een specifieke opleiding hebben gevolgd, meerdere kinderen ‘behandelen’ en een gefaciliteerde accommodatie bewonen.
  • Productcode Jeugd 01702
Behandelgroep kamertrainingscentrum
  • Kamertraining is bedoeld voor jongeren die (nog) niet toe zijn aan zelfstandig wonen. Lichte begeleiding op locatie wordt geboden.
  • Productcode Jeugd 01701
Behandelgroep fasehuis
  • Het fasehuis is bedoeld voor jongeren die moeten leren zelfstandig te leven en daar nog begeleiding bij nodig hebben.
  • In een fasehuis woont men op kamers waar intensieve begeleiding bij wordt geboden.
  • Productcode Jeugd 01704
Behandelgroep
  • Deze behandelgroep vindt plaats in een methodische behandelsetting met groepsleiders.
  • Het verschil met pleegzorg en gezinshuizen is dus dat de begeleiding niet plaats vindt door een ouderechtpaar of opvoeders maar door een team van groepsleiders. Dit is de meest voorkomende vorm van groepsverblijf.
  • Productcode Jeugd 01705
Behandelgroep zwaar
  • Ook deze behandelgroep vindt plaats in een methodische behandelsetting met groepsleiders.
  • Het verschil met de behandelgroep is de intensiteit van de begeleiding en behandeling. De behandelgroep zwaar kent een intensiteit van méér dan één-op-één tussen formatie en capaciteitsplaatsen.
  • Productcode Jeugd 01707
Behandelgroep tienermoeder en kind(eren)
  • Deze behandelgroep is voor tienermeiden van 14-18 jaar, die zwanger zijn of al een kind hebben. In deze groep worden tienermoeders waarbij sprake is van een vorm van gedragsproblematiek.
  • Productcode Jeugd 01703 (het betreft een integrale prijs voor zowel tienermoeder als kind(eren))
Observatietraject opvoedingsperspectief
  • Observatietraject met verblijf (gemiddelde duur 12 weken) voor moeders met kinder(en) om het opvoedingsperspectief te bepalen.
  • Productcode Jeugd 01706 (het betreft een integrale prijs voor moeder en kind(eren))
Gesloten behandelgroep (Jeugdzorg Plus)
  • Bij Jeugdzorg Plus verblijft een jongere in een Jeugdzorg Plus-instelling, Dit is een intensieve vorm van jeugdhulp. Jeugdzorg Plus is bedoeld voor jongeren tot 18 jaar met gedragsproblemen die zo erg zijn dat de jongere een gevaar is voor zichzelf, of voor anderen. Vak is er sprake van:
    • pychiatrische klachten. Bijvoorbeeld autisme en ADHD
    • een (licht) verstandelijke beperking
    • verslaving aan alcohol of drugs
    •  gedragsproblemen
  • Opname in een gesloten behandelgroep is alleen mogelijk o.b.v. een ‘machtiging gesloten jeugdzorg’ van de kinderrechter.
  • Productcode Jeugd 37100
Verblijf pleegzorg deeltijd
  • Bij deeltijd pleegzorg verblijven de jeugdigen een deel van een etmaal in een pleeggezin dat een veilige omgeving biedt. De pleegouders zorgen een aantal uren per dag en voor één of meer dagen per week voor de jeugdige.
  • Productcode Jeugd 43A24
Verblijf pleegzorg 24-uurs
  • Als de pleegouders 24-uur per dag en voor 1 of meer dagen per de week voor de jeugdige zorgen is er sprake van pleegzorg 24-uurs. 24-uurs pleegzorg wordt geregistreerd en afgerekend per etmaal.
  • Productcode Jeugd 43A23

Eventueel kan er een arrangement afgegeven worden voor resultaten die niet gericht zijn op de (individuele) behandeling of begeleiding van de jeugdige, bijvoorbeeld hulp aan ouders om structureel te werken aan resultaten voor de thuissituatie.

Verblijf J-GGZ

Binnen de verblijfszorg GGZ kennen we klassen A t/m G, hoe hoger de verzorgingsgraad, hoe zwaarder de klasse.

Deelprestatie verblijf A (lichte verzorgingsgraad)

Deze deelprestatie verblijf is bedoeld voor ggz-patiënten met een lichte verstoring in het psychiatrisch ziektebeeld (psychisch, sociaal en somatisch functioneren), waardoor er een noodzaak tot opname is om de geneeskundige zorg te leveren. De behoefte aan begeleiding[1] door het VOV-personeel[2] is beperkt. De nadruk ligt op het zelfoplossend vermogen en zelfregie van de patiënten. VOV-personeel is op afstand oproepbaar.

[1] Onder begeleiding is mede begrepen: verzorging en bescherming/structurering
[2] VOV personeel staat voor Verzorgend Opvoedkundig en Verplegend personeel en is in deze context uitwisselbaar met de term ‘24-uurscontinuïteitsdienst’

Voor zover patiënten mobiliteitsproblemen hebben vergen deze geen extra verzorging of toezicht. Wat betreft de zelfstandigheid in de ADL /BDL is er geen begeleiding noodzakelijk. De zelfredzaamheid van de patiënten is groot. ADL staat voor Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (bv. wassen, aankleden, eten, toiletgang). BDL staat voor Bijzondere Dagelijkse Levensverrichtingen (bv. huishoudelijk werk, koken , administratie doen, gebruikmaken van het openbaar vervoer).

Inzet VOV personeel
Op deze setting wordt doorgaans niet meer dan 0,3 netto fte per bed/plaats ingezet. Netto staat voor: ingeroosterd zorgverlenend VOV-personeel

Bedbezetting
Het merendeel van de patiënten gaat in het kader van het behandelplan regelmatig
enkele dagen (weekend of doordeweeks) naar het eigen huis en maakt dan geen gebruik van de verblijfsfaciliteiten.

Toezicht/beveiliging
Patiënten kunnen zonder toestemming de setting verlaten, tenzij er vrijheidsbeperkende maatregelen zijn opgelegd.

Fysieke setting / Kenmerken huisvesting
Open setting voor basis verblijf zonder aanpassingen. Voor mobiliteit geldt een algemene toeslag voor rolstoelgebruik.

Deelprestatie verblijf B (beperkte verzorgingsgraad)

Deze deelprestatie verblijf is bedoeld voor ggz-patiënten met een beperkte verstoring in het psychiatrisch ziektebeeld (psychisch, sociaal en somatisch functioneren), waardoor er een noodzaak tot opname is om de geneeskundige zorg te leveren. De behoefte aan begeleiding door het VOV-personeel is beperkt. De nadruk ligt op het zelfoplossend vermogen en zelfregie van de patiënten. VOV personeel is op afstand oproepbaar.
Wat betreft de zelfstandigheid in de ADL/BDL is er beperkte begeleiding noodzakelijk. De zelfredzaamheid van de patiënten is groot. Wel zijn stimulatie en toezicht door het VOV personeel noodzakelijk.

Inzet VOV personeel
Op deze setting wordt doorgaans meer dan 0,3 netto fte tot en met 0,5 netto fte per bed/plaats ingezet.

Bedbezetting
Het merendeel van de patiënten gaat in het kader van het behandelplan regelmatig
enkele dagen (weekend of doordeweeks) naar het eigen huis en maakt dan geen gebruik van de verblijfsfaciliteiten.

Toezicht/beveiliging
Het betreft een overwegend open setting die licht beschermend is, waar het grootste deel van de patiënten met toestemming de setting mag verlaten. Voor een deel van de patiënten geldt dat vrijheidsbeperkende maatregelen zijn opgelegd.

Fysieke setting / Kenmerken huisvesting
Open setting voor basis verblijf zonder aanpassingen. Voor mobiliteit geldt een algemene toeslag voor rolstoelgebruik.

Deelprestatie verblijf C (matige verzorgingsgraad)

Deze deelprestatie verblijf is bedoeld voor ggz-patiënten met een matige verstoring in het psychiatrisch ziektebeeld (psychisch, sociaal en somatisch functioneren), waardoor er een noodzaak tot opname is om de geneeskundige zorg te leveren. De behoefte aan begeleiding door het VOV-personeel is matig. De nadruk ligt op het zelfoplossend vermogen. De begeleiding wordt in de nabijheid van/in het gebouw verstrekt.
Wat betreft de zelfstandigheid in de ADL/BDL is er begeleiding op aanvraag/behoefte nodig. Wel zijn beperkte begeleiding/zorg en toezicht door het VOV-personeel noodzakelijk.

Inzet VOV personeel
Op deze setting wordt doorgaans meer dan 0,5 netto fte tot en met 0,7 netto fte per bed/plaats ingezet.

Bedbezetting
Het merendeel van de patiënten blijft doordeweeks dan wel in het weekend in de kliniek. Toezicht/beveiliging Het betreft hoofdzakelijk een open setting die matig beschermend is, waar het grootste deel van de patiënten met toestemming de setting mag verlaten. Voor een deel van de patiënten geldt dat vrijheid beperkende maatregelen zijn opgelegd.

Fysieke setting / Kenmerken huisvesting
Hoofdzakelijk open setting met geringe aanpassingen. Voor mobiliteit geldt een algemene toeslag voor rolstoelgebruik.

Deelprestatie verblijf D (gemiddelde verzorgingsgraad)

Deze deelprestatie verblijf is bedoeld voor ggz-patiënten met een gemiddelde verstoring in het psychiatrisch ziektebeeld (psychisch, sociaal en somatisch functioneren), waardoor er een noodzaak tot opname is om de geneeskundige zorg te leveren. VOV-personeel is direct beschikbaar. De nadruk ligt op het aanbieden van oplossingen. Wat betreft de zelfstandigheid is er wisselende begeleiding op aanvraag/behoefte noodzakelijk. De zelfredzaamheid van de patiënten is wisselend. Wat betreft de ADL/BDL zijn begeleidende zorg en structureel toezicht noodzakelijk.

Inzet VOV personeel
Op deze setting wordt doorgaans meer dan 0,7 netto fte tot en met 1,0 netto fte per bed/plaats ingezet.

Bedbezetting
Het merendeel van de patiënten blijft doorgaans doordeweeks dan wel in het weekend in de kliniek. Toezicht/beveiliging Vrijheid beperkende maatregelen zijn op een groot gedeelte van de patiënten van toepassing. Patiënten verblijven voornamelijk in een besloten setting die gemiddeld tot intensieve bescherming biedt.

Fysieke setting / Kenmerken huisvesting
In belangrijke mate gesloten setting met geringe aanpassingen. Voor mobiliteit geldt een algemene toeslag voor rolstoelgebruik.

Deelprestatie verblijf E (intensieve verzorgingsgraad)

Deze deelprestatie verblijf is bedoeld voor ggz-patiënten met een intensieve verstoring in het psychiatrisch ziektebeeld (psychisch, sociaal en somatisch functioneren), waardoor er een noodzaak tot opname is om de geneeskundige zorg te leveren. VOV-personeel is direct beschikbaar. Opschaling is mogelijk. De nadruk ligt op het aanbieden van oplossingen. Wat betreft de zelfstandigheid in het ADL/BDL is er structureel begeleiding op aanvraag/behoefte nodig. De zelfredzaamheid van de patiënten is wisselend. Wel is er volledige begeleidende zorg en permanent (opvoedkundig) toezicht door het VOV-personeel noodzakelijk.

Inzet VOV personeel
Op deze setting wordt doorgaans meer dan 1,0 netto fte tot en met 1,3 netto fte per bed/plaats ingezet.

Bedbezetting
De patiënten blijven doorgaans tijdens de duur van de behandeling in de kliniek. Toezicht/beveiliging Vrijheid beperkende maatregelen zijn op een groot gedeelte van de patiënten van toepassing. Patiënten verblijven veelal in een gesloten setting met matig intensieve bescherming, waarbij het grootste deel van de patiënten de setting niet zonder toestemming mag verlaten.

Fysieke setting / Kenmerken huisvesting
Overwegend gesloten setting met geringe aanpassingen. Voor mobiliteit geldt een algemene toeslag voor rolstoelgebruik.

Deelprestatie verblijf F (extra intensieve verzorgingsgraad)

Deze deelprestatie verblijf is bedoeld voor ggz-patiënten met een intensieve verstoring in het psychiatrisch ziektebeeld (psychisch, sociaal en somatisch functioneren), waardoor er een noodzaak tot opname is om de geneeskundige zorg te leveren. VOV-personeel is permanent beschikbaar. In voorkomende gevallen wordt hulp door personeel andere afdelingen geboden. De nadruk ligt op het opleggen van oplossingen. Wat betreft de zelfstandigheid in het ADL/BDL is er permanente begeleiding nodig. De zelfredzaamheid van de patiënten is laag. Een gedeeltelijk overname van zorg en permanent (opvoedkundig) toezicht door VOV-personeel is noodzakelijk. Patiënten vertonen over het algemeen gedragsproblemen/agressie, dan wel verstoringen in het functioneren. In het algemeen is sprake van intensieve dagelijkse begeleiding en dagstructurering.

Inzet VOV personeel
Op deze setting wordt doorgaans meer dan 1,3 netto fte tot en met 1,7 netto fte per bed/plaats ingezet.

Bedbezetting
De patiënten blijven doorgaans tijdens de gehele duur van de behandeling in de kliniek. Toezicht/beveiliging Vrijheid beperkende maatregelen zijn op een groot gedeelte van de patiënten van toepassing. Patiënten verblijven voor een belangrijk deel ineen gesloten setting, beschermend en beveiligd, waarbij het grootste deel van de patiënten zich niet aan het toezicht kan onttrekken.

Fysieke setting / Kenmerken huisvesting
(Overwegend) gesloten setting met aanpassingen voor onder andere gedragsproblematiek. Er zijn separeer- dan wel afzonderingsruimtes aanwezig. Voor mobiliteit geldt een algemene toeslag voor rolstoel gebruik.

Deelprestatie verblijf G (zeer intensieve verzorgingsgraad)

Deze deelprestatie verblijf is bedoeld voor ggz-patiënten met een zeer intensieve verstoring in het psychiatrisch ziektebeeld (psychisch, sociaal en somatisch functioneren), waardoor er een noodzaak tot opname is om de geneeskundige zorg te leveren. VOV-personeel is permanent beschikbaar met een dubbele bezetting. De nadruk ligt op het opleggen van oplossingen. Wat betreft de zelfstandigheid in ADL/BDL is er permanente en dubbele begeleiding nodig. De zelfredzaamheid van de patiënten is zeer laag. Er is volledige overname van zorg en permanent toezicht door het VOV-personeel noodzakelijk. Patiënten vertonen over het algemeen ernstige gedragsproblemen/agressie, dan wel ernstige verstoringen in het psycho-sociale functioneren. In het algemeen is sprake van intensieve dagelijkse begeleiding en dagstructurering, met continu individueel (opvoedkundig) toezicht.

Inzet VOV personeel
Op deze setting wordt doorgaans meer dan 1,7 netto fte per bed/plaats ingezet.

Bedbezetting
De patiënten blijven doorgaans tijdens de gehele duur van de behandeling in de kliniek.

Toezicht/beveiliging
Het betreft een gesloten setting, zwaar beveiligd, waarbij het grootste deel van de patiënten de setting niet mag verlaten en waar het grootste deel van de patiënten zich niet aan het toezicht kan onttrekken.

Fysieke setting / Kenmerken huisvesting
Gesloten setting met aanpassingen voor onder andere gedragsproblematiek. Er zijn separeer dan wel afzonderingsruimtes aanwezig. Voor mobiliteit geldt een algemene toeslag voor rolstoelgebruik.

De inhoud van de deelprestaties verblijf omvatten niet de behandeling van de cliënt, hiervoor dient een arrangement te worden afgegeven.

Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED)

 

Diagnostiek Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED)

Dit omvat alle activiteiten gericht op verduidelijking van de (oorzaak van) klachten en van de zorgvraag en vaststelling of er daadwerkelijk sprake is van EED. Hierbij wordt het landelijk vastgestelde protocol “Dyslexie, Diagnostiek en behandeling 2.0” gevolgd. Het gaat om:

  • Signalerende diagnostiek;
  • Verklarende diagnostiek;
  • Indicerende diagnostiek.

De regiebehandelaar binnen Dyslexiezorg kan zijn:

  • een BIG-geregistreerd gezondheidspsycholoog;
  • een NIP-geregistreerd kinder- en jeugdpsycholoog;
  • een NVO-geregistreerd orthopedagoog-generalist.

De regiebehandelaar kan bij zijn behandeling ondersteund worden door medebehandelaars. Deze medebehandelaars vallen onder de verantwoordelijkheid van de regiebehandelaar. Medebehandelaars zijn gekwalificeerde dyslexiespecialisten: een basispsycholoog, orthopedagoog of een logopedist.

Beoogd resultaat
Een duidelijk beeld van de oorzaken van klachten en zorgvraag op basis waarvan de kwaliteit en de effectiviteit van opvolgende stappen in een behandeling kunnen worden bepaald (ook wanneer de diagnose EED niet wordt vastgesteld, wordt voorzien in een handelingsgericht advies aan school en ouders). Een classificatie heeft plaatsgevonden op basis het DSM (Diagnostic and Statistical manual of mental disorders), waar mogelijk. Bij diagnose is een ambitieus, maar realistisch doel (inclusief tijdspad) van de behandeling vastgesteld.

Productcode Jeugd
0D001 (volledig afgerond traject)
of 0D002 (tarief per uur bij onvolledig traject, dan max. 10 uur vergoed)

Behandeling Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED)

Behandeling van ernstige enkelvoudige (= niet co-morbide) dyslexie als geclassificeerd volgens DSM V. De behandeling wordt uitgevoerd volgens het landelijk vastgestelde protocol “Dyslexie, Diagnostiek en behandeling 2.0”. Een behandeling duurt in beginsel 48 sessies van 45 à 50 minuten. Eventueel is een verlenging met 12 sessies mogelijk.

De regiebehandelaar binnen Dyslexiezorg kan zijn:

  • een BIG-geregistreerd gezondheidspsycholoog;
  • een NIP-geregistreerd kinder- en jeugdpsycholoog;
  • een NVO-geregistreerd orthopedagoog-generalist.

De regiebehandelaar kan bij zijn behandeling ondersteund worden door medebehandelaars. Deze medebehandelaars vallen onder de verantwoordelijkheid van de regiebehandelaar. Medebehandelaars zijn gekwalificeerde dyslexiespecialisten: een basispsycholoog, orthopedagoog of een logopedist.

Productcode Jeugd: 0D003

ADHD+

GGZ-zorg door kinderartsen (ADHD+)

Deze zorg kenmerkt zich door een gecombineerd somatisch en GGZ-karakter. Het betreft hier met name ADHD, maar ook andere psychosociale problematiek.

Artsen, waaronder de kinderarts, vervullen een belangrijke rol bij de diagnostiek en behandeling. De kinderarts kan zelf geen psychiatrische diagnose stellen maar wel de (medica­tie)behandeling op zich nemen. De diagnostiek vindt altijd multidisciplinair plaats, veelal samen met een daarin gespecialiseerde kinder- en jeugdpsycholoog en/of psychiater. De kinderarts integreert in zijn/haar werk de fysieke en mentale domeinen van gezondheid en levert integrale zorg. Juist deze integrale benadering van de zorg voor het kind, rekening houdende met de sociale en biologische aspecten, zorgt voor een optimale zorg voor het kind. Tijdens de behandeling door de kinderarts wordt gekeken naar de samenhang en interactie van de stoornis/ziekte en de niet biologische factoren zoals gedrag, leefstijl en sociaal-economische factoren; de interactie tussen soma en psyche. Daarbij heeft de kinderarts kennis van de meest voorkomende bijwerkingen van stimulantia en andere (ADHD-)medicijnen.

Code 6013
Diagnose van een aandoening met een psychische oorzaak (o.a. ADHD). Er worden 1 of 2 polikliniekbezoeken ingezet met activiteiten die specifiek psychosociaal zijn.

Code 6030
Diagnose van een aandoening met een psychische oorzaak (o.a. ADHD). Er wordt diagnostiek of meer dan 2 polikliniekbezoeken ingezet zonder activiteiten die specifiek psychosociaal zijn.

Code 6029
Diagnose van een aandoening met een psychische oorzaak (o.a. ADHD). Er wordt diagnostiek of meer dan 2 polikliniekbezoeken ingezet met bijzondere activiteiten.

Code 6004
Diagnose van een aandoening met een psychische oorzaak (o.a. ADHD). Er worden meer dan 6 polikliniekbezoeken of meer dan 1 dagbehandeling ingezet.

Code 6025
Er is sprake van met name gedragsproblemen. Er worden 1 of 2 polikliniekbezoeken ingezet.

Code 6008
Er is sprake van met name gedragsproblemen. Er wordt diagnostiek of meer dan 2 polikliniekbezoeken ingezet.

Dagcentrum Vroegtijdige Interventie (DVI)

Het Dagcentrum Vroegtijdige Interventie betreft een zeer specifieke intensieve behandeling op locatie voor Jeugdigen met een (vermoeden) van (licht) verstandelijke beperking met complexe problematieken op meerdere leefgebieden (gedrag, psychiatrisch, opvoeding, systeem) welke met elkaar verweven zijn. Deze behandeling is door de Koraalgroep ontwikkeld en wordt alleen hier geleverd.

Naast bovenvermeld criterium geldt dat de Jeugdige/het Gezin aan de volgende kenmerken voldoet:

  • De jeugdige is in de thuissituatie of voorgaande intramurale setting vastgelopen;
  • Er is geen regionaal alternatief en onvoldoende rendement.
  • Er zijn stagnaties op meerdere ontwikkelgebieden en levensdomeinen en co-morbiditeit
  • Er is sprake van ernstige handelingsverlegenheid en een diffuus/onduidelijk beeld en perspectief
  • Een ambulante setting is niet meer mogelijk gezien de ernst en complexiteit van de problematiek.

Productcode Jeugd: 0D891

Beschermd wonen 16-18 jaar

Voor jeugdigen tussen de 16 en 18 jaar is verblijfszorg beschermd wonen ingekocht in de variantenZZP GGZ-C 3 t/m 6. Het betreft intramurale zorg, inclusief begeleiding, die aansluit bij de behoefte van de cliënt. Indien nodig is dagbesteding (DB) onderdeel van het zorgzwaartepakket. Dat blijkt dan uit de omschrijving. Meer over Beschermd Wonen voor jeugdigen >

Help

Hulp nodig bij het maken van het Beknopt Plan Jeugdhulp? Vraag het de Helpdesk Jeugdhulp. Stuur een mail naar helpdeskjeugdhulp@tilburg.nl of bel 013-549 5650. Mail heeft de voorkeur, aangezien de helpdesk niet elke dag bemenst is.